Într-o perioadă în care digitalizarea și tehnologia sunt pe buzele tuturor, o problemă arzătoare iese la suprafață: profesorii implicați în organizarea olimpiadelor școlare nu sunt remunerați pentru eforturile lor. Emanuela Cerchez, profesoară de informatică la Colegiul Național "Emil Racoviță" din Iași, a declanșat recent o dezbatere publică pe această temă crucială.
Probleme financiare și voluntariatul forțat
Emanuela Cerchez a semnalat în mod public pe rețelele sociale că profesorii implicați în olimpiade școlare nu primesc nicio recompensă financiară pentru munca depusă. Potrivit sursei noastre, Cerchez a participat la trei competiții în acest an și nu a primit decontarea cheltuielilor de transport, cazare și masă, așa cum prevede legea.
„Este o muncă de voluntariat. Nu suntem plătiți pentru munca noastră, nu am fost niciodată”, a declarat profesoara în interviul original pentru edupedu.ro. Aceasta a subliniat că inspectoratul școlar de care aparține a motivat refuzul de a deconta cheltuielile prin lipsa fondurilor, replicând sec: „nu sunt bani”.
Organizare tehnică și provocări la Botoșani
Un alt aspect dificil este organizarea în sine a olimpiadelor. Anul acesta, Olimpiada Națională de Informatică pentru gimnaziu s-a desfășurat în Botoșani, însă nu fără provocări. Județul a acceptat organizarea unui astfel de eveniment de anvergură chiar și în condițiile în care multe școli se află în reabilitare și nu dispun de laboratoare de informatică funcționale.
„Este foarte dificil de a găsi o gazdă pentru o olimpiadă națională, cu atât mai mult pentru olimpiada națională de informatică unde sunt provocări tehnice semnificative”, a mai spus Emanuela Cerchez. La Botoșani, un centru de evenimente a fost transformat temporar într-un centru de concurs. Procesul a necesitat soluționarea multor probleme tehnice precum refacerea rețelei electrice și asigurarea accesului la internet de mare viteză, toate acestea implicând costuri substanțiale.
Concluzii și reflecții
Potrivit analizei noastre, problema remunerării implicării profesorilor în olimpiadele școlare ar trebui să devină o prioritate pe agenda Ministerului Educației. Acești profesioniști dedicați nu doar că își sacrifică timpul personal, dar sunt și nedreptățiți financiar, lucru care ar putea avea un impact negativ asupra motivației și implicării lor viitoare.
În concluzie, revizuirea cadrul legislativ și alocarea resurselor necesare pentru decontarea cheltuielilor de transport, cazare și masă ar trebui să fie prioritizate de autorități. Asigurarea unei finanțări adecvate nu doar că sprijină profesorii, ci și contribuie la dezvoltarea educațională a elevilor care investesc timp și energie în participarea la competiții naționale.
Analiza noastră arată că, fără o intervenție imediată și eficientă, vocile precum cea a Emanuelei Cerchez vor continua să ridice problema lipsei de suport pentru cadrele didactice, cu riscul de a transforma această pasiune în corvoadă. Problematica profesorilor neplătiți care desfășoară munca de voluntariat pentru olimpiade este nu doar un subiect de dezbatere, ci și un apel la acțiune pentru îmbunătățirea întregului sistem de învățământ.
Citeste tot articolul
Citeste tot articolul… – Sursa Botosaneanul.ro
contact: [email protected]