România, inclusă pe lista exemplarelor negative ale infrastructurii feroviare în context NATO, atrage atenția asupra importanței unei rețele eficiente pentru mobilitatea trupelor. Fostul comandant al trupelor SUA în Europa, generalul Ben Hodges, subliniază necesitatea dezvoltării căilor ferate pentru creșterea capacității de reacție în fața amenințărilor externe, evidențiind deficiențele întâlnite în România.
Contextul Infrastructurii Feroviare în Europa
Generalul Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa, a adus în discuție esența unei infrastructuri feroviare bine dezvoltate în Europa, într-un interviu pentru Rail Freight. Acesta a subliniat că o astfel de infrastructură este crucială pentru mobilitatea trupelor NATO și pentru descurajarea potențialelor amenințări din partea Rusiei. Hodges a motivat că viteza de reacție și eficiența transportării echipamentelor militare sunt decisive pentru alianțele militare. În schimb, obstacolele logistice, cum ar fi hârțogăria administrativă și infrastructura deficitară, încetinesc capacitatea de apărare a țărilor membre NATO.
Provocări Logistice în Transportul Militar
În experiența sa, Hodges a observat dificultăți majore în transferul echipamentului militar între diferite țări europene, chiar și pentru piesele de schimb. Acest fapt subliniază nevoia pentru un sistem facilitat care să permită deplasarea rapidă a trupelor și echipamentelor. „Nu putem muta echipament militar peste graniță, dintr-o țară în alta, e multă hârțogărie de completat”, a explicat Hodges, denotând complexitatea birocratică ce domină regiunea.
Instanța României în Problematica Mobilității
Un exemplu semnificativ menționat de generalul Ben Hodges este România, unde infrastructura feroviară s-a dovedit a fi singura soluție viabilă pentru transportul echipamentului militar greu peste munții Carpați. „Calea ferată se dovedește a fi crucială în transportul echipamentelor grele în locuri în care altfel ar fi dificil de transportat”, a declarat Hodges, indicând lipsa alternativelor viabile datorită infrastructurii rutiere insuficiente. Această situație subliniază vulnerabilitatea logistică a României și limitele întâmpinate în contextul unei mobilizări rapide.
Necesitatea unui „Schengen Militar”
În încercarea de a depăși aceste bariere, Hodges sugerează crearea unui „Schengen militar”, care ar elimina obstacolele juridice și ar facilita deplasarea rapidă și eficientă a trupelor NATO în Europa. În plus, generalul a scos în evidență starea precară a infrastructurii din România, numind-o „jalnică” și inadecvată pentru necesitățile militare contemporane. „Infrastructura din România este într-o stare jalnică, ca să fiu sincer. Este foarte greu să transporți lucruri în interiorul României”, a afirmat Hodges.
Ecartamentul și Provocările Tehnice
Un alt obstacol major menționat este diferența în ecartamentul căii ferate între țările baltice și restul Europei. Aceasta implică o discontinuitate logistică, afectând planurile de mobilitate rapidă ale NATO. Proiectul „Rail Baltica” încearcă să rezolve această problemă prin alinierea ecartamentului baltic la standardul european, reflecție a eforturilor continue pentru modernizarea și integrarea eficientă a rețelei feroviare europene, pentru a sprijini mai eficient capacitățile defensive ale alianței.
Citeste tot articolul
Citeste tot articolul… – Sursa Botosaneanul.ro
contact: [email protected]