Legea nr. 363/2006, privind Planul de amenajare a teritoriului național, a omis județul Botoșani în planificarea infrastructurii naționale, lucru ce provoacă discuții la nivelul autorităților locale și centrale. Deși prevederile sunt încă în vigoare, scopul acestora nu a fost realizat niciodată, atrăgându-se atenția asupra neglijenței care a perpetuat lipsa dezvoltării în zonă.
Contextul Legii nr. 363/2006
În 29 septembrie 2006, Legea nr. 363/2006 a fost publicată în Monitorul Oficial, având ca scop aprobarea Planului de amenajare a teritoriului național în ceea ce privește rețelele de transport. Legea menționa direcțiile de dezvoltare a infrastructurii de transport, aspectele prezentate fiind de interes național și constituind cauze de utilitate publică. Cu toate acestea, județul Botoșani a fost exclus de la planificarea dezvoltării autostrăzilor, fiind inclus doar în planurile pentru drumuri expres.
Infrastructura și provocările locale
Conform legii, județul Botoșani ar fi trebuit să fie conectat prin drumuri expres cu patru benzi, incluzând rutele Rădăuţi-Prut-Ştefăneşti, Suceava-Botoşani-Ştefăneşti și Botoşani-Târgu Frumos. În plus, construcția a patru poduri peste râul Prut era prevăzută, dar niciunul dintre aceste obiective nu a fost inițiat sau finanțat, deși prevederile rămân în vigoare.
Inițiativele autorităților locale
Valeriu Iftime, președintele Consiliului Județean și al PNL Botoșani, se concentrează pe aducerea în atenția autorităților centrale a acestei probleme vechi de aproape două decenii. A discutat la București cu miniștrii Finanțelor și Transporturilor pentru a reactualiza aceste planuri și a le adapta la nevoile contemporane. Iftime subliniază importanța legăturii feroviare Botoșani – Iași și a drumurilor expres, care sunt cruciale pentru dezvoltarea economică a județului.
Orientarea către Ucraina
Există o oportunitate pentru deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei cu Ucraina, la Teioasa, planuri care ar putea îmbunătăți conectivitatea județului cu țara vecină. Iftime a identificat și o nevoie de revitalizare a unor linii de cale ferată care ar putea susține atât dezvoltarea internă, cât și relațiile comerciale transfrontaliere.
Critici și așteptări
Președintele CJ, Valeriu Iftime, este hotărât să impulsioneze aceste proiecte, declarând că va renunța la funcție dacă nu se avanțează cu inițiativele propuse. Criticile sale aduc în discuție lipsa acțiunilor guvernamentale și subliniază necesitatea ca legea din 2006 să fie actualizată pentru a reflecta realitățile și prioritățile moderne. Acesta evidențiază urgența investițiilor în infrastructură, considerând că există resurse disponibile, doar că trebuie identificate și accesate corect.
Alimentarea cu resurse naturale
În același timp, se analizează extinderea rețelelor de gaz natural în județul Botoșani, ca parte a unei strategii mai largi de dezvoltare și modernizare, care include și evaluarea necesităților de consum ale comunităților locale.
Într-un climat de incertitudine și neglijență istorică, județul Botoșani se confruntă cu provocări mari, dar și cu oportunități semnificative de a îmbunătăți infrastructura și de a revitaliza economia locală, cu condiția să primească susținerea necesară atât de la nivel central, cât și din partea liderilor locali.
Citeste tot articolul
Citeste tot articolul… – Sursa Botosaneanul.ro
contact: [email protected]