Nevoia stringentă de conservare istorică: Gara Leorda din Botoșani va fi inclusă pe lista monumentelor istorice
Într-un demers esențial de conservare a patrimoniului cultural românesc, Gara Leorda urmează să fie clasată ca monument istoric, accentuând importanța protejării clădirilor cu valoare arhitecturală și istorică. Acest pas asigură nu doar conservarea unei părți importante din istoria feroviară a României, dar și o îmbunătățire potențială a finanțării pentru reabilitarea ei.
Importanța clasării ca monument istoric
Decizia de a include Gara Leorda în lista monumentelor istorice a fost motivată de valoroasa sa arhitectură de influență romantică și neo-gotică, o moștenire de la Compania Lemberg-Czernowitz-Jassy. Acesta se numără printre cele mai vechi serii de gări din Vechiul Regat, alături de gările vecine de la Bucecea și Botoșani. Arhitectul Șerban Sturdza, alături de colegii săi din Fundația Pro Patrimonio România, s-au mobilizat pentru protejarea acestui simbol al istoriei feroviare prin demersuri oficiale adresate Direcției de Cultură Botoșani.
Procedura de clasare și importanța sa
Dănuț Huțu, directorul Direcției de Cultură Botoșani, a subliniat că acțiunea de clasare este un pas crucial în îmbogățirea patrimoniului de clădiri istorice: „Suntem în curs, astăzi sau mâine declanșăm procedura de clasare. Imobilul va fi inclus în lista monumentelor istorice, va intra în procedura de clasare, adică va deveni monument istoric”. Aceste demersuri includ verificarea stării actuale a clădirii, precum și evaluarea necesarului de finanțare pentru reabilitare.
Situația actuală a Gării Leorda
În pofida trecerii timpului, Gara Leorda își păstrează funcționalitatea, nefiind într-o stare care să impună demolarea. Specialiștii de la Direcția de Cultură au confirmat că imobilul încă are alocări financiare: „Clădirea acum oricum are niște bani alocați, probabil că o să crească un pic finanțarea. Dar este vorba că se păstrează o gară istorică, aici este un lucru important”.
Viitorul transportului feroviar în Botoșani
Deși circulația feroviară din județul Botoșani este în prezent la cote minime, posibila electrificare a căii ferate ar putea revitaliza activitatea Gării Leorda: „Dar gândiți-vă, câți oameni merg cu trenul în momentul de față? Prin electrificarea căii ferate… aceasta își va recăpăta ușor, ușor… activitatea și necesitatea ei”. Totuși, Căile Ferate Române (CFR) nu au prioritizat reabilitarea infrastructurii feroviare în acest județ.
Concluzie
Inițiativa de clasare a Gării Leorda ca monument istoric reflectă un angajament profund față de conservarea moștenirii culturale a României. Această acțiune ar putea deveni un punct de cotitură nu doar pentru păstrarea identității istorice a zonei, ci și pentru potențialul reabilitării și reutilizării eficiente a clădirii într-un viitor apropiat. Decizia este așteptată să aducă un plus de valoare comunității și să reînvie interesul pentru transportul feroviar în regiune.
Citeste tot articolul
Citeste tot articolul… – Sursa Botosaneanul.ro
contact: [email protected]