Titlu: Creșterea Investițiilor Străine în Comerțul Alimentar Românesc Contrastată cu Declinul Producției Locale
București, România – Industria alimentară din România se confruntă cu o discrepanță majoră între investițiile străine directe (ISD) în sectorul de retail și producția locală de alimente și băuturi, un segment vital pentru siguranța națională, relevă datele Ziarul Financiar. Această situație a determinat o piață predominant axată pe importuri, având consecințe directe asupra economiei naționale.
În cursul anului trecut, deficitul comercial de produse alimentare (excluzând animalele vii și cerealele) a depășit 6 miliarde de euro, marcând o creștere constantă a dependenței de importuri. Categoriile principale afectate includ carne de porc, pește, lactate, brânzeturi, fructe și legume. Prezența pe piața locală a gigantilor internaționali ca Mars, Nestle sau Ferrero se limitează doar la activități de import și distribuție, fără a se implica în producția locală.
În ciuda nevoilor, majoritatea investițiilor străine au fost canalizate către deschiderea și expansiunea rețelelor de supermarketuri, magazin de bricolaj, electroIT, modă și altele, sumând în 2023 investiții de 1,65 miliarde de euro. La nivel de comerț alimentar, actorii internaționali controlează aproximativ 70% din vânzările de bunuri de larg consum, în timp restul de 50.000 de comercianți locali se confruntă cu o competiție tot mai acerbă.
Datele BNR arată că soldul ISD-urilor în comerț a depășit pragul de 20 de miliarde de euro anul trecut, în timp ce în industria alimentară, acesta nu a trecut de 5 miliarde de euro, evidențiind o tendință de subinvestire în acest sector cheie. În acest context, creșterea producției locale și reducerea dependenței de importuri devin imperative pentru echilibrarea balanței comerciale și susținerea economiei naționale.
Citeste tot articolul
Citește mai mult – Sursa Google News
contact: medialux85@gmail.com